STARTSIDA
In English

Gå till bli medlem

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 81 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!
Bild
Nya numret av Strokekontakt dimper snart ner i alla medlemmars brevlådor. I detta nummer skriver vi förstås om förbundets kongress som hölls i början av sommaren. Vi presenterar den nya styrelsen och sammanfattar vad som sades. Vi skriver även om modern AR-teknik som nu används för rehabilitering. Vi har också läst den nya Hälso- och sjukvårdsrapporten som visar mycket positiva siffror när det gäller stroke. Som vanligt är tidningen full av rapporter från föreningarna runt om i landet, det finns korsord, recept och mycket mer. God läsning!

NYA HEMSIDAN

STROKE-Riksförbundets nya hemsida kommer snart att lanseras! Vi arbetar för fullt med att färdigställa det sista.

Är du intresserad att delta i forskningsprojekt?

Läs mer här
Skaraborgs sjukhus först i landet att genomgå ny universitetsutbildning inom strokebehandling
Läs artikeln här

StrokeKontakt nr.2 2019

Ett nytt nummer av StrokeKontakt är nu här! I detta nummer rapporterar vi om aktiviteterna kring Strokedagen, på framsidan är en bild från det seminarium förbundet tillsammans med Strokeföreningen i Stockholm arrangerade om hjärntrötthet. Förbundets jurist skriver om framtidsfullmakt, du kan även läsa om ett projekt som ska ge en ny chans att behålla körkortet. Som vanligt rapporteras det även från strokeföreningarnas aktiviteter, smått och gott och mycket mer. Trevlig sommarläsning!

Här kan du läsa rapporten från Riksstroke som nämns i StrokeKontakt nr2-2019

Rapport från Riksstroke, som följer hur det ser ut upp till fem år efter stroke, som omnämns i det senaste numret av StrokeKontakt.
Klicka här för att läsa rapporten

Om hjärntrötthet i Ring-P1

Strokedagen till ära (tisdagen den 14e maj) ringde STROKE-Riksförbundets sakkunnige Daniela Bjarne in till Ring-P1 för att tala om hjärntrötthet som ju också var årets tema på Strokedagen. Hör klippet här:

Nya broschyrer i Webb-butiken!

Nu finns två nya broschyrer i vår webb-butik. Om stroke och STROKE-Riksförbundet i spansk respektive bosnisk översättning finns nu tillsammans med de tidigare översatta arabiska, finska och engelska broschyrerna. De är dessutom gratis!

StrokeKontakt nr.1 2019

Årets första StrokeKontakt är nu här! Precis som årets tema på Strokedagen har även detta nummer just tema Hjärntrötthet. Många artiklar knyter an till ämnet. Vi skriver även om ett glatt gäng som kallar sig Hälsis på frälsis, hur vinterbadande kan ge livsglädje och om Rose-Marie som gör armband för strokeforskningen. Som vanligt finns rapporter från strokeföreningarnas aktiviteter, recept, smått och gott och mycket mer. Trevlig läsning!
Bild

En film om saltets negativa effekter

För mycket salt kan höja blodtrycket och öka risken för bland annat stroke.
Livsmedelsverket har gjort en film om saltets negativa effekter och hur man kan göra för att minska på saltintaget.

Se filmen här!

Nya foldrar om afasi och hjärntrötthet

Två nya, efterlängtade foldrar finns nu i vår webbutik. Afasi – Att inte kunna kommunicera och Hjärntrötthet – När den mentala energin tar slut. Som namnen antyder tar foldrarna upp konkret, kortfattad fakta om afasi respektive hjärntrötthet. De är dessutom gratis!

Premiär för StrokePodden!

STROKE-Riksförbundet kan nu bjuda på det första avsnittet av StrokePodden. StrokePodden är en podradio med fokus på stroke. Vi kommer att samtala med många som haft stroke och de runt om, anhöriga, vårdpersonal med flera. Ambitionen är att släppa avsnitt med jämna mellanrum och så länge får ni hålla tillgodo med avsnitt nummer 1 där Peter Wätterljung, medarbetare på kansliet, berättar om sin stroke och livet där efter.

Har du några önskemål eller ideér om vad du vill höra i StrokePodden? Hör gärna av dig!

Lyssna på avsnittet här!

Socialstyrelsens utvärdering av stroke

Socialstyrelsen skriver i sin utvärdering av vården efter stroke att
"Allt färre insjuknar och avlider i stroke..." Samtidigt finns stora brister i uppföljning och rehabilitering efter stroke, och de regionala skillnaderna är inom många områden stora."
Det är glädjande att färre får stroke och att färre avlider. Men när det kommer till rehabilitering får förbundet ofta höra om en bristfällig rehabilitering, där människor allt för snabbt skickas hem utan någon rehabiliteringsplan och ingen uppföljning. Det kan vi inte acceptera. Det behövs organisatoriska förändringar och mer resurser till rehabiliteringen.

Sammanfattning av Socialstyrelsens utvärdering

Vi accepterar inte LSS-utredningens förslag

STROKE-Riksförbundet instämmer helt i Funktionsrätt Sveriges kritik. ”Det handlar om förändringar vi aldrig kan acceptera, om ett kliv tillbaka till en tid då personer med stora funktionsnedsättningar saknade all rätt att bestämma över sina egna liv”. Det absolut centrala i kritiken är att förslagen slår mot LSS grundläggande principer om självbestämmande, goda levnadsvillkor och att kunna leva som andra. Därmed strider förslagen också mot mänskliga rättigheter och mot FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Funktionsrätt Sverige är ett stort antal funktionsrättsförbund, däribland STROKE-Riksförbundet som slutit oss samman för att agera med samlad kraft. Funktionsrätt Sveriges vision är ett samhälle för alla.

Till utredningen

StrokeKontakt nr.4 2018

Årets sista StrokeKontakt är nu här! Framsidan pryds av Fanny och Per, Fanny skriver om hennes upplevelse när pappa Per plötsligt fick stroke vid köksbordet. Vi får en inblick i strokevården i Namibia, lär oss om remisser och får höra om när 92 åriga Lars Kasselstrand fixar konsert för Strokefonden. Juristen skriver om hur man gör för att klaga på vården och som vanligt finns rapporter från strokeföreningarnas aktiviteter, smått och gott och mycket mer. Trevlig läsning!

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder.

För att sprida information om SMIL har medlemmar ur STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

Skriv ut Skriv Ut-ikon